ITIL® | IT-servicemanagement
Wordt al decennia gebruikt als best practice voor het managen van IT-services.
Met internationaal erkende, waardevolle certificaten.
Verzorgd door trainers met ruim 15 jaar ervaring in het leslokaal en de praktijk.
Forsa Advies is een geaccrediteerde opleider voor ITIL trainingen.
ITIL is al jaren het referentiekader voor IT-servicemanagement
ITIL is een bruikbaar en internationaal erkend raamwerk en beschrijft best practices op het gebied van IT-servicemanagement die behulpzaam zijn bij het tot stand brengen, het managen en het verbeteren van diensten die je levert aan je klant(en).
Ook voor projectmanagers van projecten met een sterke IT-component – en dat zijn er steeds méér – is ITIL van nut. Ten eerste om in een vroeg stadium de eisen ten aanzien van de producten en diensten (of een systeem) helder te krijgen en af te stemmen. Ten tweede om de producten en diensten (of een systeem) op de juiste manier over te dragen aan de staande organisatie die zorg draagt voor het leveren en het ondersteunen bij het gebruik, en veelal het dagelijkse beheer en onderhoud verzorgt.
Een andere situatie waarin je ITIL goed kunt gebruiken is wanneer je een verbeterproject leidt waarin je opdracht is om bepaalde (service)managementprocessen te optimaliseren. Waardevol dus!
Wil je meer weten over de verschillende ITIL trainingen. In de video’s hieronder leggen we per training uit wat deze inhoudt.
ITIL 4 servicewaardesysteem
Het ITIL 4-servicewaardesysteem helpt organisaties om holistisch te denken over hun IT-diensten, waarbij alle onderdelen samenwerken om waarde te leveren vanuit de vraag of behoefte van de klant.
Volg ITIL op het door jou gewenste niveau
PeopleCert biedt ITIL certificeringen op verschillende niveaus, van meer operationeel tot meer strategisch en van basiskennis tot gespecialiseerd op subsets van practices op het gebied van ITIL.
ITIL 4 Foundation certificering
ITIL Foundation is ideaal voor iedereen die een basiskennis wil opdoen van modern IT-servicemanagement en de structuur van ITIL 4. Deze training bereidt je voor op het ITIL 4 Foundation examen, dat je kennis over servicemanagementconcepten, de vier dimensies van servicemanagement, en de ITIL-servicewaardeketen test. Er zijn geen specifieke toelatingseisen, hoewel enige ervaring in IT-beheer nuttig is.
Met het ITIL Foundation certificaat bewijs je een stevige basis te hebben in IT-servicemanagement en vergroot je je professionele kansen binnen IT-organisaties. In de ITIL Foundation training krijg je praktische inzichten en theoretische kennis, essentieel voor je carrièreontwikkeling.
ITIL Practice Manager certificeringen
De practice manager certificeringen zijn gericht op het valideren van de vaardigheden en kennis van professionals die de ITIL 4 Practices op een effectieve wijze in service value streams willen kunnen integreren.
Om de kwalificatie ITIL 4 Practice Manager te behalen, moet je één van de gecombineerde certificeringen plus de module ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support cursus hebben afgerond.
ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support
De cursus ITIL 4 Specialist: Create, Deliver and Support is bedoeld voor IT-professionals, proces coördinatoren en -managers die digitale producten en diensten ontwerpen, leveren en ondersteunen op overeengekomen niveaus. Je leert in deze driedaagse curus waardestromen en servicemethoden te verbeteren en serviceprestaties te optimaliseren. Het examen, Engelstalig en online, is inbegrepen. Voor deelname is het ITIL Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
In de cursus Monitor Support and Fulfil staan een vijftal practices centraal: betreffen: Incident Management, Service Desk, Service Request Management, Monitoring and Event Management, en Problem Management. Deze gecombineerde practice cursus is bedoeld voor IT-professionals die de betreffende practices willen benutten om effectieve service value streams op te zetten. Deze driedaagse cursusbereidt je voor op het ITIL 4 Specialist Monitor Support and Fulfil examen, inclusief de bijbehorende certificering. Voor deelname is het ITIL Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Managing Professional certificeringen
ITIL 4 Managing Professional certificeringen zijn ontwikkeld voor IT-professionals die voor bedrijven digitale en technische oplossingen ontwikkelen, implementeren en onderhouden. Deze certificeringen bieden praktisch toepasbare kennis over hoe op een succesvolle wijze op technologie gebaseerde diensten, teams en workflows ontworpen, aangestuurd en verbeterd kunnen worden.
Om de kwalificatie ITIL 4 Managing Professional of ITIL 4 Strategic Leader te behalen, moet je alle modules in de betreffende groep van certificeringen voltooien, waarbij ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve een universele module is voor beide groepen.
ITIL 4 Specialist: High Velocity IT
De cursus ITIL 4 Specialist: High-velocity IT-module is bedoeld voor IT-professionals en -managers die werken in digitale of sterk geautomatiseerde omgevingen, of die digitale producten en diensten leveren. Dit omvat iedereen die betrokken is bij digitale transformatie en gebruik maakt van op Lean, Agile of DevOps gebaseerde werkwijzen.
Deze driedaagse cursus biedt inzicht in digitale operationele modellen, methodologieën zoals Agile en Lean, en technologieën zoals cloud computing en automatisering. Het richt zich op het versnellen van product- en servicelevering ten behoeve van het creëren van maximale waarde. De cursus bereidt je voor op het ITIL 4 Specialist: High Velocity IT examen. Voor deelname is het ITIL 4 Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value
De cursus ITIL 4 Specialist: Drive Stakeholder Value is bedoeld voor IT-professionals en -managers die verantwoordelijk zijn voor of een bijdrage leveren aan het managen van klanttrajecten, -ervaringen of -verwachtingen.
Deze driedaagse training richt zich op het verbeteren van klant- en gebruikerservaringen, het beheren van relaties met stakeholders, en het optimaliseren van servicewaardeketens. Onderwerpen zijn onder andere SLA-ontwerp, multi-leveranciersmanagement, en customer journey mapping. De cursus bereidt je voor op het ITIL 4 Specialist Drive Stakeholder Value examen. Voor deelname is het ITIL 4 Foundation certificaat vereist.
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve
De cursus ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve is bedoeld voor iedereen die de doelstellingen van zijn team moet kunnen afstemmen op de strategie van de organisatie. Deze driedaagse cursus biedt handvatten voor het inbedden van voortdurende verbetering in de organisatiecultuur, waarbij ingegaan wordt op: Agile- en Lean-werkwijzen, verandermanagement, en samenwerking over teams heen. Voor deelname is een ITIL 4 Foundation certificaat vereist. De training bereidt je voor op het officiële ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve examen.
ITIL 4 Strategic Leader certificeringen
De ITIL® 4 Strategic Leader (SL) titel benadrukt de cruciale rol van IT bij het vormgeven en ondersteunen van bedrijfsstrategieën. Deze titel erkent de waarde van ITIL, niet alleen voor IT-beheer, maar voor alle digitaal ondersteunde services. Het programma is gericht op het ontwikkelen van diepgaande kennis m.b.t. de wijze waarop IT de bedrijfsstrategie beïnvloedt en vormgeeft.
ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve
De cursus ITIL 4 Strategist: Direct, Plan and Improve is bedoeld voor iedereen die de doelstellingen van zijn team moet kunnen afstemmen op de strategie van de organisatie. Deze driedaagse cursus biedt handvatten voor het inbedden van voortdurende verbetering in de organisatiecultuur, waarbij ingegaan wordt op: Agile- en Lean-werkwijzen, verandermanagement, en samenwerking over teams heen. Voor deelname is een ITIL 4 Foundation certificaat vereist. De training bereidt je voor op het officiële ITIL 4 Strategist Direct Plan and Improve examen.
ITIL 4 Leader: Digital and IT Strategy
In de cursus Digital and IT Strategy staan strategische aspecten centraal, zoals het ontwikkelen van digitale en IT-strategieën, het integreren van bedrijfs- en IT-strategieën, en het omgaan met digitale disruptie en innovatie. Deze driedaagse training is bedoeld voor IT-leiders en professionals die digitale transformaties willen vormgeven en uitvoeren.
De cursus bereidt je voor op het ITIL 4 Leader: Digital and IT Strategy examen, inclusief certificering. Voor deelname is het ITIL Foundation certificaat vereist.
Het behalen van beide certificaten is vereist voor het verkrijgen van de titel. De focus ligt op het leiden van ITIL-initiatieven, het managen van veranderingen, het bevorderen van samenwerking en het inspireren van een cultuur van continue verbetering.
ITIL Master certificeringen
De ITIL® 4 Master-certificering is het hoogste niveau binnen het ITIL®-framework. Deze prestigieuze titel toont aan, dat je als ITIL 4 Master de bedrijfsvereisten begrijpt, weet hoe je een duidelijke strategie en plannen kunt ontwikkelen en deze met behulp van praktische methoden en tools kunt implementeren. En dat je tevens leiding kunt geven aan cross-functionele teams om groei en succes voor de organisatie te bereiken.
Om de ITIL Master-titel te behalen, moet je voldoen aan de volgende vereisten:
- Certificeringen: Je moet in het bezit zijn van de titels Managing Professional (MP), Strategic Leader (SL) en Practice Manager (PM).
- Werkervaring: om de titel ITIL 4 Master te krijgen, moet je de titels Practice Manager (PM), Managing Professional (MP) en Strategic Leader (SL) hebben behaald. Door de deze kwalificaties te combineren, laat je als ITIL 4 Master zien dat je in staat bent om de principes, concepten, methoden en technieken van ITIL op de werkplek toe te passen op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
ITIL® 4 Extension Modules
ITIL® 4 Extension Modules zijn onderdeel van de ITIL 4 certificeringsmogelijkheden.
De ITIL 4 Extension Modules ondersteunen organisaties en professionals bij het aanpakken van de uitdagingen en kansen die worden geboden door opkomende technologieën en nieuwe thema’s.
De vier ITIL 4 Extension Modules zijn:
- ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT
- ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services
- ITIL 4 Specialist: IT Asset Management
- ITIL 4 Specialist: Business Relationship Management
ITIL 4 Specialist: Sustainability in Digital & IT
De module ITIL 4 Specialist: De module Sustainability in Digital & IT is bedoeld voor iedereen die de rol van IT en digitaal ondersteunde diensten in relatie tot het milieu wil begrijpen en tegelijkertijd de mogelijkheden wil verkennen om een positieve impact op het milieu te hebben.
Kies deze module als je op zoek bent naar:
- het verkrijgen van praktische kennis van de belangrijkste duurzaamheidsprincipes;
- mogelijkheden om waarde te kunnen leveren via duurzame, digitaal ondersteunde producten en diensten
- strategieën en practices om uitdagingen op het vlak van duurzaamheid aan te kunnen gaan
- best practice-richtlijnen om risico’s en kansen op het vlak van duurzaamheid te kunnen identificeren.
ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services
ITIL 4 Specialist: Acquiring & Managing Cloud Services is bedoeld voor IT-professionals die betrokken zijn bij de aanschaf, implementatie en evaluatie van cloudservices en -technologieën
Kies deze module als je op zoek bent naar:
- het kunnen analyseren van beschikbare oplossingen op basis van een leveranciers neutrale aanpak
- het creëren van een visie en strategie m.b.t. sourcing van bedrijfsactiviteiten in het digitale tijperk
- het kunnen identificeren, selecteren en leveren van geoptimaliseerde clouddiensten
ITIL 4 Specialist: IT Asset Management
ITIL 4 Specialist: IT Asset Management is bedoeld voor IT-professionals die betrokken zijn bij het beheersen van kosten en risico’s, het monitoren en waarborgen van compliance en goed beheer van IT-middelen.
Kies deze module als je op zoek bent naar:
- maximaliseren van waardecreatie en beheersing van de kosten van IT-middelen
- beheersing van risico’s en kunnen voldoen aan wettelijke en contractuele vereisten in relatie tot de IT-middelen
- ondersteuning kunnen geven aan de besluitvorming over de aanschaf en het hergebruik van IT-middelen
- het kunnen managen van te verwijderen IT-middelen, rekening houdend met hun impact op het milieu en betreffende wet- en regelgeving.
ITIL 4 Specialist: Business Relationship Management
ITIL 4 Specialist: Business Relationship Management is voor IT-professionals die betrokken zijn bij het tot stand brengen en onderhouden van de relaties tussen dienstverlener en de klant organisatie(s).
Kies deze module als je op zoek bent naar:
- toepassingen van concepten in de praktijk, zoals analyse van belanghebbenden (stakeholders) en het managen van klantwensen – en vereisten
- het kunnen integreren van Business Relationship Management in de servicewaardestromen van de organisatie.
- toepasbare modellen, technieken en servicerelaties.
Training op jouw locatie en/of op maat? Ontdek onze incompany mogelijkheden.
Uiteraard maken we ook graag een incompany ITIL servicemanagement training voor jouw collegae en jou op maat, bijvoorbeeld door meer eigen casuïstiek op te nemen of door oefeningen te koppelen aan persoonlijke vaardigheden zoals verwachtingen afstemmen, grenzen stellen, onderhandelen, enzovoorts. Voor de andere Practitioner en Intermediate trainingen werken wij samen met uitstekende en gespecialiseerde partners. Neem hiervoor contact met ons op.
Contact opnemen
Hulp nodig bij je keuze?
Praat eens met onze opleidingsadviseur Tanja van den Akker,
bespreek je persoonlijke situatie en kijk samen met haar welke oplossing het
gewenste resultaat geeft. Geheel vrijblijvend.