Wat is projectmatig werken? En wat is de beste manier om dit te doen?
Werk jij in jouw organisatie – naast je reguliere taken – steeds vaker aan projecten? Of heb je al eens zelf een eenvoudig project aangestuurd en wil je je volgende project slimmer aanpakken?
Een project leiden is een vak apart en gaat niet vanzelf goed. Om je op weg te helpen hebben we een whitepaper geschreven die voor jou de basis compact en helder op een rijtje zet. Wil jij beginnen met projectmatig werken als een pro? Dan is deze white paper met handige tips en de basis in 5 stappen voor jou.
Waar gaat het over in het managen van het succesvol managen van eenvoudige projecten?
- Vraag je projectopdrachtgever duidelijk uit over waarom het project nodig is en hoe het project bijdraagt aan de organisatiedoelen en -strategie. Houdt hierbij in de gaten dat het project meer oplevert dan het kost in termen van geld en inspanning.
- Wees proactief in je project. Door op tijd een aantal te zaken af te spreken en te regelen voorkom je dubbel werk en irritatie op een later moment.
- Creëer duidelijkheid en overzicht door structuur in je project aan te brengen en een duidelijke verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden in het project. Zo is het voor iedereen duidelijk wat de bedoeling is en wat er van hen wordt verwacht.
- Breng focus aan in je project door duidelijke (deel)resultaten te definiëren. Wees ook duidelijk over wat niet binnen de opdracht van het project valt. Met gerichte energie komt dat wat nodig is, beter en sneller tot stand komt.
Meer weten over het managen van eenvoudige projecten?
Verwachtingen managen en gestructureerd samenwerken
De essentie van projectmatig werken
Manage de projectvariabelen
Om een project te structureren kun je een standaardmethode kiezen of je kunt een combinatie van methodes maken als dat beter past. Gedurende het hele project manage je zes projectvariabelen. Deze projectvariabelen vormt een belangrijke basis in de afspraken tussen jou en de opdrachtgever. Na afloop vormen deze de toetssteen of het project conform afspraken is opgeleverd. Deze projectvariabelen zijn:
- Doorlooptijd: het projectteam levert de afgesproken producten op tijd.
- Kosten: het projectteam levert het project binnen het budget.
- Kwaliteit: de opgeleverde producten zijn fit-for-purpose en maken de benefits mogelijk.
- Scope: er is een duidelijke afspraak over wat wel en wat geen deel uitmaakt van de projectopdracht.
- Risico: er wordt verantwoord omgegaan met onzekerheden in relatie tot het project zowel voor bedreigingen als kansen.
- Benefits: de beoogde opbrengsten waarvoor het project is ondernomen, worden wáár gemaakt.
Stap voor stap naar projectsucces
In de white paper lees je hoe je stap voor stap het project doorloopt:
- De aanloop voor het project.
- De gedegen voorbereiding van het project.
- De voorbereiding van een eventuele volgende fase.
- De afsluiting van het project.