Wat is Design Thinking

,


Design Thinking? Een gangbare term in de agile wereld. Maar wat is Design Thinking eigenlijk?

Agile elementen


Design Thinking is een aanpak om problemen op een andere manier te bekijken en zo tot creatieve oplossingen te komen, die zorgen voor een betere klantervaring van producten en diensten. Het is geen strikt stappenplan of vast proces, maar heel herkenbaar als een agile werkwijze. Wat Design Thinking onderscheidt, zijn de praktische technieken die per stap worden beschreven en die helpen om te komen tot een bruikbare oplossing die een glimlach op het gezicht van de gebruikers tovert.

Agile karakter


Zoals in veel agile aanpakken ligt de focus, terecht, op:

  • Waardecreatie voor de gebruikers;
  • Experimenteren, fouten maken, verbeteren en leren;
  • De juiste mindset;
  • Een mensgerichte aanpak;
  • Goed samenwerken.

Daar we hier in eerdere blogs al aandacht hebben besteed, zullen we ons in de blog focussen op de fasering.

Fasering van Design Thinking


De fasering van Design Thinking:

  • Empathie
  • Definiëren
  • Ideevorming
  • Prototype
  • Testen

Empathie


Verdiep je in de gebruikers door te observeren wat ze doen in de huidige situatie. Daarnaast kun je door middel van interviews inzicht krijgen in het ‘waarom’ achter hun gedrag. Dit kun je combineren door in de praktijk mee te kijken en te vragen wat ze doen en waarom. Wat hebben zij nodig? Wat is voor hen belangrijk en waardevol? Schrijf de opdracht of het probleem op. Doe dit eerst individueel en kom daarna als team tot één duidelijke zin die het probleem omschrijft. Formuleer de vraag niet te nauw om ruimte te laten voor creativiteit, maar ook niet te breed, zodat het probleem ongrijpbaar wordt.


Maak indien mogelijk een ’empathy map’ van de gebruiker(s). In een empathy map denk je na over wat de gebruikers zien, horen, denken, voelen, zeggen en doen in relatie tot het vraagstuk. Vul dit aan met de klachten van de gebruiker en wat ze willen bereiken in termen van doelen, toekomstvisie en succes.

Definiëren


Specificeer de behoeften van de gebruikers door de verzamelde informatie terug te brengen tot de kern en deze te formuleren als een duidelijke stelling.


Een goede stelling zorgt voor:

  • focus en duidelijke kaders voor het probleem
  • inspiratie voor het team
  • een toetssteen voor het beoordelen van ideeën
  • de mogelijkheid voor teamleden om zelfstandig beslissingen te nemen
  • een verwoording van de gedachten en gevoelens van de gebruiker
  • focus op de beoogde gebruiker
  • houvast door concreet te zijn


Een manier om dit aan te pakken is door de input van alle teamleden te verzamelen en te ordenen. Kijk naar patronen en opvallende zaken. Definieer daarna gezamenlijk de mogelijkheden in de vorm van vragen zoals ‘wat als…?’ en ‘hoe kunnen wij…?’. Selecteer de vijf beste vragen voor de ideevormingsfase.

Ideevorming


In deze fase genereer je zoveel mogelijk creatieve en fantasierijke oplossingen zonder beperkingen. Diversiteit binnen het team is belangrijk om innovatieve oplossingen te bedenken. Zorg voor een breed scala aan ideeën en stel je oordeel uit over wat wel of niet kan werken. Laat je inspireren door de ideeën van anderen en zie misverstanden als mogelijke bronnen van nieuwe ideeën. Aan het einde van deze fase selecteer je de drie meest waardevolle ideeën op basis van criteria zoals ‘het meest verrassende idee’ of ‘het idee dat het meeste enthousiasme opwekt’.

Prototype


In de prototype-fase stel je vragen die je helpen dichter bij de oplossing te komen. Begin met eenvoudige prototypes die met weinig kosten en moeite te maken zijn, zodat je snel feedback kunt krijgen van gebruikers. Naarmate je verder komt, kun je robuustere prototypes ontwikkelen. Denk van tevoren na over wat je wilt leren van de feedback en stel gerichte vragen aan de gebruikers. Vermijd het vormen van een voorkeur voor een bepaald prototype om je waarneming niet te beïnvloeden. Pas het prototype aan waar nodig en leg het opnieuw voor.

Testen


In de testfase bied je het prototype aan de gebruikers aan en vraag je om feedback. Wat werkt goed en wat kan beter? Vraag steeds door naar het ‘waarom’. Het doel is niet om te kijken of gebruikers tevreden zijn, maar om te begrijpen waarom ze reageren zoals ze doen. Wees blij met kritiek, want dit kan wijzen op mogelijkheden voor verbetering. Het kan zijn dat je tot de ontdekking komt dat het probleem of de behoeften van de gebruiker nog niet volledig zijn begrepen, en dan moet je teruggaan naar eerdere fasen. Maak ook een roadmap voor de realisatie van het prototype om te toetsen of dit een haalbaar pad is en wat de benodigde investeringen zijn. Verwerk dit in een pitch en vraag om akkoord.

Vragen?


We vertellen je graag alles over Design Thinking. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier hieronder.


Contact opnemen


Auteur: Tanja van den Akker MBA, lid van het schrijversteam voor PRINCE2 7 van PeopleCert, geaccrediteerd PRINCE2 (Agile) en Verandermanagementtrainer en auteur van PRINCE2 voor Professionele Projecten en Verandermanagement Basisprincipes en Praktijk.

bronnen:

  • Design Thinking Handleiding © 2016 F.C. Kruithof en K.M. Havekes MOS – Most Original Solutions
  • Handbook of Design Thinking, Tips & Tools for how to design thinking (ResearchGate)