Missie en visie
Het hebben van een goede missie en visie geeft richting in een organisatie; allerlei keuzes worden makkelijker als je weet wat het hoger gelegen doel is en aan welke toekomst je aan het bouwen bent met elkaar.
Echter, in heisessies en vergaderingen lopen de termen ‘missie’ en ‘visie’ nog al eens door elkaar heen. Wat is een missie? En hoe verhoudt zich dat tot een visie?
Ook de definities in diverse artikelen geven niet 100% duidelijkheid over de verschillen. Bovendien vind je van veel organisaties in hun communicatie óf een missie óf een visie expliciet benoemt, maar niet allebei.
Hieronder een beschrijving van wat een visie en wat een missie is, praktijkvoorbeelden en de verschillen tussen beide begrippen.
Missie
De missie of mission statement van een organisatie heeft haar wortels in het verleden. Vaak gedreven door het persoonlijke verhaal van de oprichter(s) en wat zij willen bereiken in de wereld. De missie kent vaak haar oorsprong in deze ontstaansgeschiedenis.
Doordat dit diep geworteld is in de kern van de organisatie en het ‘waarom’ achter het oprichten van de organisatie, is de missie doorgaans redelijk tijdloos. Het is waar de organisatie voor stáát en gebaseerd op de kernwaarden van de organisatie; je zou kunnen zeggen dat het gebaseerd is op het DNA van de organisatie. De missie is nauw verbonden aan of bevat zelfs de kernwaarden van de organisatie.
Visie
Een visie of een corporate vision statement van een organisatie is dan een lange termijnperspectief van de organisatie; het beschrijft de blik op de toekomst en de buitenwereld. Aangezien die toekomst dichterbij komt en de buitenwereld verandert, kent de visie doorgaans een kortere levensduur dan de missie. Echter, de meeste voorbeelden hieronder van grote en bekende organisaties gaan naar verwachting ook lang mee. Als Tesla de visie zou hebben om een auto met 0% impact op de natuur, dan zou die visie vervallen op het moment dat dat is bereikt.
De spraakverwarring
De spraakverwarring tussen missie en visie ontstaat mogelijk doordat een visie zowel betrekking kan hebben op een ideaalbeeld van de toekomst van de wereld als van de organisatie zelf. En in dat laatste geval komen missie en visie wel weer heel dicht bij elkaar: wie zijn wij (nu) en wie willen we zijn. De missie is dan vaak geënt op ‘wie zijn we nu’ als we op ons best zijn en optimaal presteren. Dat komt dan wel heel dichtbij wie we in de toekomst willen zijn.
Verschillen tussen missie en visie
Hieronder de verschillen op hoofdlijnen tussen missie en visie in het kort.
Missie | VIsie |
---|---|
Wie we nu zijn/waarvoor we (be)staan | Wat we willen betekenen/waarvoor we gaan |
Gebaseerd op organisatieverleden tot nog toe | Gericht op de toekomst |
(Doorgaans) tijdloos | (Doorgaans) voor een bepaalde periode |
Blik naar binnen gericht/blik op de organisatie | Blik naar buiten gericht/blik op de omgeving gericht |
Voorbeelden
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van bekende organisaties.
Organisatie | Missie | VISIe |
---|---|---|
Apple | To bring the best user experience to customers through innovative hardware, software, and services. | To make the best products on earth and to leave the world better than we found it. |
Starbucks | To inspire and nurture the human spirit — one person, one cup, and one neighborhood at a time. | To establish Starbucks as the premier purveyor of the finest coffee in the world while maintaining our uncompromising principles while we grow |
Disney | To entertain, inform, and inspire people around the globe through the power of unparalleled storytelling, reflecting the iconic brands, creative minds and innovative technologies that make ours the world’s premier entertainment company. | To be one of the world’s leading producers and providers of entertainment and information. |
NIKE | Our mission is to bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. [*If you have a body, you are an athlete.] This mission drives us to do everything possible to expand human potential. We do that by creating groundbreaking sport innovations, by making our products more sustainably, by building a creative and diverse global team and by making a positive impact in communities where we live and work. Bron: Comparably | Nike | We see a world where everybody is an athlete — united in the joy of movement. Driven by our passion for sport and our instinct for innovation, we aim to bring inspiration to every athlete in the world and to make sport a daily habit. |
Het Rode Kruis | Het voorkomen en verzachten van menselijk lijden waar dan ook, het beschermen van levens en gezondheid en het waarborgen van respect voor de mens. Dat is de missie van het Rode Kruis. Onze bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar hen die het meest kwetsbaar zijn tijdens gewapende conflicten, rampen en andere noodsituaties. Bron: Wie zijn wij – Rode Kruis Nederland | Met onze vrijwilligers en via onze lokale aanwezigheid leveren we een actieve bijdrage aan het versterken van gemeenschappen, zodat in tijd van de grootste nood niemand alleen staat. Via onze hulpverlening willen we de zelfredzaamheid van die gemeenschappen dusdanig versterken, dat mensen die daarin leven zichzelf en anderen kunnen helpen. Op basis van respect en medemenselijkheid. |
Tesla | Sinds de oprichting van het bedrijf in 2003, is het de missie van Tesla om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen. | Om het meest boeiende autobedrijf van de 21e eeuw te creëren door de overgang van de wereld naar elektrische voertuigen te stimuleren. |
Nyenrode | Nyenrode serves society by shaping responsible leaders. | Nyenrode, preferred partner of top students and organizations, is a top-20 European education and research community with global connections. |
Van doelen naar plannen?
Wil je met ons in gesprek over hoe je je missie, visie en strategie kan vertalen naar een portfolio van projecten en programma’s? Of hoe jouw organisatie beter kan worden in projectmanagement? Neem dan nu contact met ons op: