Verandermanagementtrainingen bij Conclusion Consulting
Forsa Advies verzorgt sinds een aantal jaren verandermanagementtrainingen bij Conclusion Consulting. Hoe bevalt dat? We gaan in gesprek met Martin de Smit. Hij is als MT-lid verantwoordelijk voor team verandermanagement van 25fte binnen Conclusion Consulting. In deze blog komt aan bod: de verandertrajecten die zijn team begeleidt, welke instrumenten zij hiervoor hebben ontwikkeld en hoe de verandermanagementtrainingen van Forsa Advies bijdragen aan de doelen van Conclusion Consulting.
Wat doet Conclusion Consulting precies?
Conclusion Consulting bestaat uit ongeveer tachtig medewerkers en houdt zich bezig met vier, aan elkaar verbonden thema’s: digitale strategie, leiderschap, verandermanagement en prestatieverbetering.
De goedlachse Martin de Smit neemt met zijn team het klantthema Verandermanagement voor zijn rekening.
In dat kader begeleidt het Change team van Martin klanten bij organisatieveranderingen, doorgaans met een IT-component. Het team is onder meer actief voor klanten in de energiesector zoals Eneco, Alliander en Feenstra, maar ook klanten zoals APG en de Nederlandse Spoorwegen.
Conclusion Consulting is onderdeel van Conclusion. Wist je dat Conclusion meer dan 3,000 medewerkers heeft en uit meer dan 25 organisaties bestaat? We zijn een World-Class Workplace volgens Effectory en staan in de Top 25 van Top Companies in Nederland volgens Linkedin. Wij waren lang het best bewaarde geheim van Utrecht.
Partnerships
Onderdeel van de Conclusion Consulting organisatiecultuur is het zoeken naar externe en interne partnerships in het kader van Co-creatie, zo ontstaat er synergie. Op die manier slaan de Conclusion Consulting-teams de handen ineen om zo met de klanten tot de beste resultaten te komen.
Martin legt uit: we gaan voor een langere termijn samenwerking en een duurzame relatie. Een partnership. Dat zoeken we ook in onze klanten; geen klant-leverancier-relatie waarbij we met elkaar gaan pingelen over paar procenten om anders naar een ander te gaan.
Een voorbeeld van wat we doen in een partnership is ons ‘customer in residence’-event. Als Conclusion Consulting werken we met klanten in Co-creatie. Elke donderdag komt er een klant over de vloer. Dan denken we mee over een vraagstuk waar die klant mee zit. En dat sluiten we gezellig samen af met een borrel en diner. Dat versterkt de relatie.
Woorden én daden
Of het nu een nieuw ERP systeem is of het bepalen van een nieuwe strategie, het betreft allemaal verandering. En die verandering moet op de juiste manier worden ondersteund. Dat is ook waarom we meer mensen dan uitsluitend het Change Team verandermanagement trainingen laten doorlopen.
Daarin zijn we anders dan allerlei andere partijen op het gebied van verandermanagement: we zijn een consultancy club met hands-on aanpak. We kunnen adviesrapporten schrijven én we kunnen het echt in de praktijk brengen. Het schrijven van een rapport is één ding, maar de verandering realiseren is wat anders. Ga maar eens voor 100 of 150 collega’s op de werkvloer staan te vertellen dat het anders wordt. Dat vraagt andere vaardigheden.
Op welke verandertrajecten ben je trots?
We hebben veel mooie opdrachten, maar ik zal enkele voorbeelden noemen:
Bij een organisatie in het Raildomein kregen we te maken met een grote groep gebruikers die niet echt zat te wachten op een nieuwe ERP applicatie. We zijn samen hen aan de slag gegaan en inmiddels zijn ze echt bereid om met de nieuwe ERP te gaan werken. Interessant hierbij is dat in dit traject niet alleen de techniek, maar ook de verandering op agile wijze tot stand komt.
Verder helpen we de HR en Change afdeling van een groot installatiebedrijf om meer change minded te worden met alle grote veranderingen die op hun afkomen in de energietransitie. En samen met hen vertalen we dit naar concrete change road maps. Daar het bij deze klant ook over leiderschap vraagstukken gaat, werken we samen met de Conclusion collega’s van het thema leiderschap.
Daarnaast verzorgen wij de implementatie en change voor een overheidsorganisatie om wereldwijde HR Applicatie samen met bedrijven uit ons Conclusion Eco-systeem.
De kracht van Conclusion
De klant heeft voordeel bij het netwerk van Conclusion-bedrijfsonderdelen. We hadden die indruk al, maar onderzoek door Giarte toont aan dat ons ecosysteem werkt. Eén van de conclusies van Giarte is dat wanneer er meerdere bedrijven vanuit Conclusion actief zijn bij een klant, de klanttevredenheid stijgt. We bieden dus blijkbaar een effectieve one-stop-shop. Giarte houdt ons ook scherp en komt bij ons over de vloer, en biedt tips en tricks om verder te verbeteren en te innoveren.
Deze verbinding met Conclusion houdt ons eveneens alert. Conclusion Technology board heeft de Technology Radar ontwikkeld om te borgen dat we blijven innoveren en bekijken de trends.
Vertel eens wat over jullie eigen change tools?
Vanuit het change team hebben we de 9-stappen-veranderaanpak en CARS ontwikkeld. Het laatste is een scan om de veranderbereidheid te meten.
In het 9-stappenmodel staat het samen met de klant veranderen centraal. Het is gebaseerd op onder meer ADKAR van Prosci en het model van Lewin. Het is een hands-on veranderaanpak om de ‘guiding coalition’ en uiteindelijk iedereen mee te krijgen. Dat is belangrijk want digitale veranderingen vallen of staan vaak bij de adoptiegraad.
CARS is jaren geleden bedacht door het Change Team om inzicht te krijgen in de veranderbereidheid van de organisatie. Hierbij kijken we naar de business continuïteit, de haalbaarheid, de impact op de organisatie, de adoptiebereidheid en de veranderbereidheid. Op basis weet je welke interventies nodig zijn en daar enten we onze aanpak op. We draaien dus geen standaardaanpak af.
Het is gaaf om te horen dat collega’s uit andere business units tegen elkaar zeggen dat ze CARS niet moeten vergeten in het voorstel naar de klant. Inmiddels wordt deze scan door heel Conclusion gebruikt.
Hoe dragen deze trainingen bij aan jullie doelen en succes?
De trainer, Vladimir, is een fantastische inspiratiebron. Hij vertelt mooie en herkenbare praktijkverhalen. En door de trainingen spreken we allemaal dezelfde taal. Dat is fijn want mensen komen hier binnen met verschillende achtergronden en opleidingen.
Voor de mensen die change management als vak in hun opleiding hebben gehad is het een goede opfrisser. Voor anderen betekent het snel opdoen van de benodigde kennis. Het brengt verschillende niveaus van kennis dichter bij elkaar en haalt het totale kennisniveau omhoog.
Bovendien gebruiken we als team de trainingen steeds weer om onze eigen veranderaanpak weer verder te ontwikkelen en eigen te maken.
Wat spreekt je aan in de samenwerking met Forsa Advies?
Wat fijn is, is de persoonlijke aanpak, de aandacht en de drive om het steeds weer te verbeteren en te leren. Na afloop van elke training evalueren we samen en ontvangen we ook feedback van de trainer. We kennen elkaar inmiddels en nemen het serieus. Bovendien raken we op elkaar ingespeeld; ook dit is een partnership.
Heb je nog een gouden verandertip?
Een belangrijk aspect in veranderingen is het veranderverhaal. Daarmee start het allemaal. Daar hang je alles aan op. Denk van tevoren na als je een groep mensen de boodschap brengt: ‘What is in it for them?’ Oftewel, wat gaat het hen opleveren? En wees hierin eerlijk en realistisch.
Meer weten?
Ben je een ondernemende en leergierige business consultant die klanten echt vooruit wil helpen? Ben jij die afspraak waar de klant zelfs op een drukke dag naar uit kijkt? Wil je het verandermanagement van Conclusion verder versterken, kijk dan eens hier: werken bij Conclusion Consulting.
Wil je meer weten over onze verandermanagementtrainingen en APMG certificering, lees dan hier verder. Liever live sparren met ons? Neem vrijblijvend contact met ons op. Tijdens kantooruren kun je ook terecht op onze chat.
Fotografie door …