Wat is Design Thinking?
Design Thinking? Een gangbare term in de agile wereld, waar wat is Design Thinking eigenlijk?
Agile elementen
Design Thinking is ontstaan in de wereld van design. Echter, geleidelijk aan is het daarbuiten opgepakt als een aanpak om problemen op een andere manier te bekijken en zo tot creatieve oplossingen te komen, die zorgen voor een betere klantervaring van producten en diensten. Het is eerder bedoeld als een mindset en een recept, dan een strikt stappenplan dat lineair kan worden doorlopen. Het heeft veel kenmerken van andere agile werkwijzen. Wat Design Thinking onderscheidt, zijn de praktische technieken die per stap worden beschreven en die helpen om te komen tot een bruikbare oplossing. Hierbij wordt wel benadrukt in de community van Design Thinking, dat je zelf bepaalt welke technieken je wilt gaan gebruiken.
Agile karakter
Zoals in veel agile aanpakken ligt de focus, terecht, op:
- Waardecreatie voor de gebruikers;
- Experimenteren, fouten maken, verbeteren en leren;
- De juiste mindset;
- Een mensgerichte aanpak;
- Goed samenwerken.
Daar we hier in eerdere blogs al aandacht hebben besteed, zullen we ons in de blog focussen op de fasering.
Fasering van Design Thinking
De fasering van Design Thinking:
- Empathize – je inleven in de gebruikers van de oplossing en hun situatie
- Define – definiëren van het probleem/de behoefte
- Ideate – ideeën genereren
- Prototype – prototypes van mogelijke oplossingen maken
- Test – testen op echte gebruikers bij voorkeur in de praktijk
Het is een proces van de breedte ingaan om oordeelloos informatie te verzamelen (divergeren) en dat samenbrengen tot een punt in de vorm van keuzes maken en versmallen (convergeren). In Empathize divergeer je door zoveel mogelijk informatie te verzamelen, in Define maak je keuzes over wat het betekent en wat er dus nodig is. In Ideate vergaar je zoveel mogelijk ideeën en divergeer je dus. Daarna maak je keuzes op basis van bruikbaarheid en feedback van de beoogde gebruikers en convergeer je weer.
De vele pijlen in het plaatje van deze blog duiden er op dat je stappen vooruit maakt, maar vaak ook terug moet naar een eerdere stap in het ontwikkelproces. Nieuwe informatie vanuit het testen kan er toe leiden dat je de definitie van het probleem of de behoefte moet herzien. Of dat je in Empathize de gebruikers verkeerd begrepen hebt en dat beeld moet bijstellen met elkaar. Dat hoort bij een innovatief proces. Als je al gelijkt wist hoe het zat, was het vermoedelijk niet zo innovatief….
Empathize
Doel van deze stap is om je in te leven in de toekomstige gebruikers van de oplossing. Wat hebben zij nodig? Wat is voor hen belangrijk en waardevol?
Verdiep je in de gebruikers door te observeren wat ze doen in de huidige situatie. Daarnaast kun je door middel van interviews inzicht krijgen in het ‘waarom’ achter hun gedrag. Het is handig om deze twee activiteiten te combineren door in de praktijk mee te kijken en te vragen wat ze doen en waarom.
Om te komen tot een gezamenlijke formulering kun je de stap afsluiten door eerst elk individueel je enkele vragen te beantwoorden en deze daarna bij elkaar te brengen.
- Voor wie gaan we iets ontwikkelen?
- Wat doen zij? Wat willen zij bereiken?
- Wat is hun probleem, behoefte of uitdaging?
Formuleer het antwoord op de laatste vraag niet te nauw zodat er ruimte is voor creativiteit. Echter, formuleer het ook niet te breed, zodat het probleem te abstract wordt.
Overweeg om te werken met ‘persona’s‘ en om een ’empathy map’ te maken van de gebruiker(sgroep). In een empathy map denk je na over wat de gebruikers zien, horen, denken, voelen, zeggen en doen in relatie tot het vraagstuk. Vul dit aan met informatie zoals klachten van de gebruiker en wat ze willen bereiken in termen van doelen, toekomstvisie en succes.
Define
In de vorige stap is er veel informatie verzameld. In de Define-stap kun de input van alle teamleden te verzamelen en gaan ordenen. Kijk naar patronen en opvallende zaken.
Scherp nu de vragen van de Empathize-stap aan en vul aan:
- wat zijn de behoeften van deze (toekomstige) gebruikers?
- wat zijn hun problemen? Wat zijn hun uitdagingen?
- wat zijn de inzichten die we kunnen gebruiken?
- welke patronen en/of observaties kunnen ons helpen?
Ideate
In deze fase genereer je zoveel mogelijk creatieve en fantasierijke oplossingen zonder beperkingen. Diversiteit binnen het team is belangrijk om innovatieve oplossingen te bedenken. Zorg voor een breed scala aan ideeën en stel je oordeel uit over wat wel of niet kan werken. Laat je inspireren door de ideeën van anderen en zie misverstanden als mogelijke bronnen van nieuwe ideeën. Aan het einde van deze fase kun je bijvoorbeeld de drie meest waardevolle ideeën op basis van criteria zoals ‘het meest verrassende idee’ of ‘het idee dat het meeste enthousiasme opwekt’.
Prototype
In de Prototype-fase bouw je voor de gekozen ideeen uit de Ideate-fase prototypen om feedback op te kunnen halen van gebruikers, bij voorkeur bij gebruik in hun praktijk. Begin met eenvoudige prototypes die je snel en tegen lage kosten kunt maken, zodat je snel feedback kunt krijgen van gebruikers, bijv. in de vorm van een schets, een mock-up, een maquette, een eenvoudig stukje software, enz. Naarmate je meer feedback hebt ontvangen en verwerkt, kun je prototypes verder uitwerken en een meer bewerkelijke vorm van een prototype kiezen. Denk van tevoren na over wat je wilt leren van de feedback en stel gerichte vragen aan de gebruikers. Vermijd het vormen van een voorkeur voor een bepaald prototype om je waarneming niet te beïnvloeden. Pas prototypes aan waar nodig en leg deze opnieuw voor.
Test
In de testfase bied je een of meer prototypes aan zodat de gebruikers feedback kunnen geven. Wat werkt goed en wat kan beter? Vraag steeds door naar het ‘waarom’. Het doel is niet om meningen op te halen, maar om te begrijpen waarom gebruikers doen wat ze doen. Wees blij met kritiek, want dit kan wijzen op mogelijkheden voor verbetering. Het kan zijn dat je tot de ontdekking komt dat het probleem of de behoeften van de gebruiker nog niet volledig zijn begrepen, en dan moet je teruggaan naar eerdere fasen. Maak naast een (verbeterd) prototype ook een roadmap voor de realisatie van het prototype om te toetsen of dit een haalbaar pad is en wat de benodigde investeringen zijn. Verwerk dit in een pitch voor de opdrachtgever en vraag om akkoord.
Vragen?
We vertellen je graag alles over Design Thinking. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier hieronder.
Auteur: Tanja van den Akker MBA, lid van het schrijversteam voor PRINCE2 7 van PeopleCert, geaccrediteerd PRINCE2 (Agile) en Verandermanagementtrainer en auteur van PRINCE2 voor Professionele Projecten en Verandermanagement Basisprincipes en Praktijk.
bronnen:
- Design Thinking Handleiding © 2016 F.C. Kruithof en K.M. Havekes MOS – Most Original Solutions
- Handbook of Design Thinking, Tips & Tools for how to design thinking (ResearchGate)
- What Is Design Thinking? An Overview (Youtube video)
- Met dank voor de feedback van Henny Portman die ook boekrecensies heeft geschreven over boeken m.b.t. Design Thinking zoals Recensie Aan de slag met design thinking | Henny Portman’s Blog
- Prototyping: wat is het? en waarom is het belangrijk voor succesvolle innovatie? – Friday out of the Box